Wanneer is de garantie op producten van toepassing?
Je kunt het aangeschafte product aanmelden voor een garantievraag wanneer:
- Je een geldig aankoopbewijs van Tuinmeubelland hebt (of bankafschrift);
- Het artikel niet beschadigd is of kapot gegaan is door: foutief gebruik of foutief gebruik door derden.
- Het artikel valt nog binnen de garantietermijn. Deze garantie doet geen afbreuk aan de wettelijke garantierechten. De wettelijke garantietermijn wil zeggen dat een product datgene is of moet doen wat de consument in alle redelijkheid mag verwachten.
Je kunt een garantieclaim melden als het product:
- Beschadigd bij je thuis is bezorgd
- Als er binnen de garantietermijn een fabricage en/of materiaalfouten zijn ontstaan. Deze garantie doet geen afbreuk aan de wettelijke garantierechten. De wettelijke garantietermijn wil zeggen dat een product datgene is of moet doen wat de consument in alle redelijkheid mag verwachten.
- Belangrijk: we stellen het erg op prijs als je je klacht zo spoedig mogelijk meldt. Indien mogelijk binnen 14 werkdagen na ontvangst.
Hoe werkt het aanmelden van een retour of klacht (met garantie)?
Voor het aanmelden van een retour, vragen we je gebruik te maken van het eenvoudige klantenportaal van Tuinmeubelland. Dit geldt zowel voor de online bestellingen als de bestellingen die via één van de mega stores zijn gedaan. Inloggen werkt als volgt:
- Ga boven in het scherm naar de knop:
(op mobiel is alleen het icoontje zichtbaar) - Je persoonlijke inloggegevens heb je ontvangen na het plaatsen van de order. Is dit niet het geval, dan kun je een account aanmaken met het e-mail adres die is doorgegeven bij het plaatsen van de order.
- Klik op het tabje ‘Klachten en retouren’ en volg verder de stappen op het scherm.
- De reactietijd vanuit Tuinmeubelland bedraagt ongeveer vijf tot zeven werkdagen. In de tussentijd kan je het product nog niet retour doen. Wij vragen je even onze reactie af te wachten. In ieder geval mag je binnen veertien dagen een inhoudelijke reactie op je vraag verwachten van de service afdeling.
- Lukt het niet om op het klantenportaal te komen? Neem dan gerust contact met ons op.
Retouradres:
Tuinmeubelland Retouren
Ovv: [achternaam, postcode, huisnummer]
Ordernummer:
De Kolk 93
8255 PD Swifterbant
Let op: het is niet verplicht, maar wij vragen je wel echt van te voren contact met ons op te nemen om de retourzending aan te melden (bij voorkeur via het Tuinmeubelland klantenportaal). Zo voorkomen we dat je zending zoekraakt in het magazijn, of niet gekoppeld kan worden aan jouw bestelling. Lukt dit echt niet, doe dan een briefje bij de retourzending, waar je in elk geval je achternaam, postcode en huisnummer vermeld. Dan kunnen we je in elk geval terugvinden in de systemen. Het is niet mogelijk je retour zelf terug te brengen in één van onze winkels. De retouren worden in het centrale magazijn verwerkt, adres zie hierboven.
Voorwaarden retournering
- Het product dient aangekocht te zijn in een Tuinmeubelland winkel of in één van de Tuinmeubelland webshops.
- Het product moet compleet, onbeschadigd en indien redelijkerwijs mogelijk in de originele verpakking zijn verpakt.
- Het product is ongebruikt.
- Je kan gelijktijdig aan de melding de originele kassabon of factuur overleggen, of een ander bewijs van aankoop.
- Er is geen sprake van een defect. Bij een defect mag Tuinmeubelland de waardevermindering aan je doorberekenen. (Let op: heb je een product kapot ontvangen? Dan vragen we je een klacht in te dienen via het Tuinmeubelland klantenportaal.).
Wettelijk gezien mag je ook gebruik maken van het Europese modelformulier voor herroeping, beschikbaar gesteld via de Thuiswinkelorganisatie. Echter, doordat informatie ontbreekt die voor ons magazijn van groot belang is, kan het langer duren dat we je retour kunnen verwerken.
Tuinmeubelland behoudt zich het recht voor kosten in rekening te brengen indien het product door gebruik beschadigd is of er reeds gebruik is gemaakt van het product.
Uitgesloten van retour en omruiling
Uitgesloten van retour en omruiling zijn op maat gemaakte producten. Kom je er na gebruik achter dat het artikel niet bevalt, kan dit gebruik ertoe leiden dat Tuinmeubelland de waardevermindering die daardoor is ontstaan door te berekenen. Neem voor de zekerheid altijd even contact op met de productspecialisten van de klantenservice zodat je een product uit kunt kiezen dat aan jouw wensen voldoet.
Goed om te weten:
Tuinmeubelland is – bij een reguliere retour aanmelding - alleen gehouden een verzoek tot terugbetaling van de verkoopprijs (of omruiling) goed te keuren wanneer je dit binnen 14 dagen na ontvangst terugstuurt (met in het retourpakket een mededeling waaruit jouw wens tot herroeping blijkt) of wanneer je binnen deze periode aangeeft dat je van jouw aankoop afziet. Na deze melding heb je nog 14 dagen de tijd om het product te retourneren.
Wij betalen het gehele aankoopbedrag (inclusief eventuele verzend- en betaalkosten) zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen 14 dagen terug na ontvangst van de herroepingsmededeling. Wij mogen echter wel wachten met terugbetaling totdat we de producten hebben ontvangen, of tot het moment dat je aangetoond hebt deze te hebben opgestuurd.
Wij betalen je terug met hetzelfde betaalmiddel als waarmee je de oorspronkelijke aankoop hebt gedaan, tenzij je duidelijk vermeld dat je dit anders wenst. Er worden voor de terugbetaling geen transactiekosten in rekening gebracht.
Let op; voor een snelle en correcte afhandeling van je klacht, vragen wij je deze in te dienen via het Tuinmeubelland klantenportaal.
Kosten van een retourzending
Als iets kapot bij je thuis is geleverd hoef je in principe geen retourkosten te betalen. We gaan zorgen dat garantiegevallen netjes worden opgelost. Bij een 'gewone retour of omruiling' worden er soms wel retourkosten in rekening gebracht. Denk bijvoorbeeld als een vrachtwagen bij je thuis een zending moet komen ophalen met grote dozen. Kijk bij de pagina 'Kosten van een retourzending' voor meer informatie. En bij vragen of een specifieke indicatie, neem contact op met de klantenservice.
Hoe verder?
Tuinmeubelland doet er alles aan om een garantieclaim snel naar tevredenheid af te handelen.De service afdeling streeft er naar om binnen vijf tot zeven werkdagen contact met je op te nemen.De serviceafdeling beoordeelt de klacht en zal je informeren over de mogelijke oplossing(en). In ieder geval krijg je binnen veertien dagen na ontvangst van jouw klacht een inhoudelijke reactie van de service afdeling.
Tuinmeubelland is gecertificeerd door de Nederlandse Thuiswinkelorganisatie en houdt deze richtlijnen aan. Hiervoor mag Tuinmeubelland het Thuiswinkelwaarborg keurmerk voeren. Mocht je er met Tuinmeubelland niet uitkomen, dan kun je een klacht indienen bij de Geschillencommissie Thuiswinkel. Informatie vind je op https://www.degeschillencommissie.nl/. Tevens kun je jouw klacht voorleggen aan de Geschillencommissie via het Europees ODR Platform. En je hebt de mogelijkheid om je order te herroepen via het Modelformulier voor herroeping.